Hvězdná pěchota, Vlastík Plamínek a ztráta televizní cti

Je tomu nějakých sedm let, co české vody televizní zábavy pročeřila bárka jménem Česko hledá SuperStar, mutace britského Pop Idolu. TV Nova nabídla našemu národu možnost provětrat zatuchlý vzduch šoubyznysu a několika amatérským zpěvákům dopomoct ke slávě. V klání deseti navzájem odlišných osobností nakonec zvítězila sympatická Aneta Langerová. Vedle soutěže o toho nej zpěváka však pořad přišel i se soutěží o zpěváka nejhoršího – takzvanou Hvězdnou pěchotou. V první sérii Hvězdné pěchoty zazářila Anička “Dajdou” Gleisnerová svou neuvěřitelně špatnou interpretací písně “Thank You” britské zpěvačky Dido. Český národ začal žít novým fenoménem – pěveckým ne-umem.

Zhruba do té doby se lidé povětšinou bavili tím, co jiní lidé předváděli jako své přednosti. Navštěvovali koncerty a divadelní představení, ti méně majetní chodili do cirkusů. S nástupem televizní zábavy sledovali estrády a vystoupení svých oblíbených hvězd na obrazovce. S příchodem fenoménu reality show se situace otáčí – diváci nyní sledují lidi nikoliv schopné, ale průměrné a neschopné. Jejich projevem a kreacemi se baví. Po ne-umění je vysoká poptávka a pro televizní společnosti se jedná o zlatý důl díky prodeji reklamního času. Poslední dobou se televizní stanice předhánějí v produkci materiálu stále nižší úrovně.

V roce 2005 soupeřila TV Prima s TV Nova o dominanci na poli “vilových” reality show. Prima Novu totálně rozdrtila díky neuvěřitelné skvadře typů, které se jí podařilo dostat do své vily VyVolených. Psychicky labilní gay Vladko, verbálně agresivní Petr Zvěřina, buranský pohodář Jindra Hovorka, hádavá Regina a milá, leč prostoduchá Katka se navždy zapsali do paměti všem televizním divákům. Primě se na obrazovku podařilo přenést řadu extrémních situací, jako byl Emilův proslulý psychický záchvat s házením židlemi, Petrův silácký projev o babetách a vidlákovech nebo počertech vhodně načasovaná averze Reginy vůči zbylému osazenstvu v samotném začátku soutěže. Vsadil bych jeden z prstů na noze, že tato averze byla předem připravena a zinscenována v zájmu sledovanosti.

Obě soutěže, VyVolení i Velký bratr, přitahovaly dva typy publika. Jednak psychology, kteří soutěž zaníceně sledovali, aby si udělali obrázek, co může pobyt v daných podmínkách provést s lidskou psychikou. Zimbardo by zatleskal. Druhou, početnější skupinu tvořily masy, které prostě bavilo unikat z všednodenní reality do reality vily na televizní obrazovce. Jedím z důvodů, proč byla pro ně televizní vila tolik přitažlivá, je to, že ač o tom nevěděli, její osazenstvo se jim neskutečně podobalo. A jak víme, vrána k vráně…

Fenomén vilových reality show však naštěstí během dvou let odezněl a pokusy o resuscitaci žánru reality show, jakými byly například Dům snů, se setkaly s malým ohlasem. Tou dobou se však začaly uchytávat pořady jiného typu – věštecké relace, kde si volající mohou za nekřesťanské peníze nechat věštit budoucnost. Tyto relace se nejprve ujaly na Primě, kde popůlnočnímu vysílání kraluje pořad Volejte věštce, poté na stanicích s digitálním příjmem Barrandov TV a TV Public, kde je to pořad EZO.TV. Právě u EZO.TV se na okamžik zastavíme.

EZO.TV vyniká tím, že na rozdíl od primáckého Volejte věštce nabízí volajícím kromě výkladu snů a obligátního věštění z karet také nezvyklé postupy, jako je odhalování tělesných potíží pomocí náhodných čar pastelkami, věštění z mísy vody, jež má na starosti pan Aleš Fajx působící dojmem, že se myšlenkami pohybuje zcela mimo tento svět, a v poslední době také “bubeník” Vlastík Plamínek, jehož umělecké kreace můžete zhlédnout níže:

Angažování Vlastíka Plamínka v pořadu EZO.TV je důkazem o naprosté ztrátě jakékoliv cti komerčních médií, pokud tato média vůbec nějakou čest kdy měla. Zde vůbec nevadí, že Vlastík Plamínek je člověkem s naprosto nulovými komunikačními schopnostmi a že je jen směšnou figurkou. Právě naopak – trapnost a komičnost Vlastíkových výstupů lákají k televizním obrazovkám diváky. Šíření Vlastíkova bubnovaného šílenství je podporováno tichým souhlasem vedení komerčních televizí s porušováním autorských práv, jehož se dopouštějí ti, kteří jeho šamanské praktiky vystavují na serverech typu YouTube. Barrandov TV ani nenapadne, aby vyzvala zveřejňovatele těchto videí k jejich odstranění, neboť se vlastně jedná o reklamu, která by mohla k televizní obrazovce přitáhnout další diváky. I tento článek je svým způsobem reklamou na EZO.TV.

Pro média již není důležitá kvalita produkce. Daleko důležitější je prodej. A je jedno, jak toho bude dosaženo. Jak někdo správně uvedl v komentáři pod jedním z videí zachycujících kreace Vlastíka Plamínka, je jen otázkou času, kdy se takto budou na obrazovce chovat všichni.

Líbil se vám článek? Sdílejte ho.

10 komentářů u „Hvězdná pěchota, Vlastík Plamínek a ztráta televizní cti

  1. Pekny clanek a celkem souhlasim.Uroven zabavy jde dost dolu.Je to videt vsude okolo.Televizi nemam 5.rokem a nechybi mi.Kdyz uz se chci na neco podivat,tak se mrknu pres laptop.Vlastik je tema samo o sobe:-) Bracha mi ho ukazoval na youtube a chvilku mi to trvalo nez jsem TOTO rozdychala.Ale nahodou Vlastik je dobrej,proste clovek bez talentu ktery mel trosku stesti a uchytil se,tak strada penizky.To mu preci nemuzeme mit za zle 🙂

  2. Proboha.. co ty seš za zakomplexovanýho debila… ať se každej dívá na co chce, neznamená hned, že je takovej a makovej jak tady ve svých rádoby intelektuálních myšlenkách uvádíš.. odsuzuješ tady lidi za něco po čem ti má být hovno a tvý názory o tom jak je vlastně vše špatný si nech pro sebe, prosím tě.. pokud ti to tak vadí, tak si zakaž televizi, rádio, všechno.. odstěhuj se do lesa a žij tam, v divočině někde.. takhle tě taky může kdokoliv odsoudit, že třeba ty sleduješ toto a posloucháš toto jenom proto, že se to tomu druhýmu nelíbí..

    opravdu, vždycky když čtu něco takovýho od zamindrákovaných lidí, tak mi to akorát zkazí den jak někdo dokáže být tak hrozně nabubřelej..

    • Děkuji za podnětný komentář, okamžitě se stěhuju do lesa. 😀
      “Odsuzuješ lidi za něco, po čem ti má být hovno…” Dobrá, nečti články, do kterých ti má být hovno, mistře.

    • Aj! Takové příspěvky mám rád 🙂

      Tahle argumentace se objevuje hodně často: “něco se ti nelíbí, tak na to nekoukej -debile-“. Obecně to lze považovat za přílišné zosobnění s dílem. Je to to samé, jako když někdo nenávidí filmový remake “jeho” knížky. Kritika, či předělávka vlastně s dílem samotným nic nedělají, ale jakoby by byly vnějším narušením vztahu, jsou “milencem/milenkou ve skříni” … což prostě zkazí den 😀

      Vskutku to vzdáleně připomíná “bolševickou hantýrku”, protože ta plnila často stejnou funkci – odsuzovala kritiku z podstaty a s rudými tvářemi vztekem.

  3. Ahoj 🙂 a co říkáš na Faktor strachu? Dává to na Prima cool. Některé díly jsou pěkné, třeba úkoly pro páry 20m nad zemí zaměřené na důvěru ale někdy jsou to humusárny, jako pití zkažených ryb. Co vše ty lidi pro prachy neudělají…

      • Včera jsem zrovna koukal, lovili hubou z vany vyplněné pštrosími žloutky syrové vepřové jazyky, pak je museli sníst (nepozvracet se) a následně sežrat 5 pijavic.
        Jako nevím, jestli bych tohle chtěl zažít pro 1 milion USD.

Napsat komentář: .... Zrušit odpověď na komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.