Ideál moderního hrdiny I

V následujícím seriálu článků se  vydáme do imaginárního univerza obrazů a příběhů, kde budeme sledovat vývoj mýtu o hrdinovi. Taková výprava si vyžádá nejen hodnocení kulturních artefaktů o sobě, ale jejich interpetaci jako symbolů odkazujících na realitu, na společenské problémy a její obecnou podobu.

Úvod

Hrdina. Je středem mýtů, etických ideálů, náboženství, politických principů. V člověku probouzí sny a fantazii, touho po dobrodružství, po slávě, po moci a po výjimečnosti. Obdivujeme jejich životy, jsou pro nás inspirací a nadějí v nouzi. Jejich lidství a realita se prolíná se světem idejí a mýtu, jejich osobní životy jsou sledovány společnostmi mimo čas a prostor – člověk se stává bohem. Metafyzický symbol získává lidskou a citovou podobu – bůh se stává člověkem. Hrdina je splynutím psychiky a sociálna, symbolem a skutečností.

V průběhu času byla tato podstata vyjevována různými způsoby, avšak až moderní hrdina, jakoby plnící kulturní manifest postmoderny, skrze žánrově naivní a spektakulární realizaci zhmotnil celou svou metafyzickou podstatu. Seriál Ideál moderního hrdiny má toto postupné odhalení sledovat a pokusit se načrtnout možné cesty, jak jej chápat v širších okolnostech. Pro pochopení snad lépe poslouží stručný obsah:

prvním díle budou představeny základní charakteristiky hrdiny a výchozí teoretické úvahy pro plánovanou kulturně-společenskou exkurzi. Druhý díl referuje o vzniku nového atributu hrdinství v americké kultuře na sklonku 30. let a příčiny absence podobného mýtu ve společnostech jiných. Třetí díl bude věnován zásadnímu obratu, jaké tématika comicsového hrdinství zaznamenala od 80. let. Zhlédneme filmové vzkříšení mytologie Temného rytíře Gothamu pod taktovkou bratří Nolenů, filosofující Strážce a žhavou novinku, derivát současné popkultury, filmový comics Kick-Ass. Čvrtý díl pak bude výběrem poznámek, které se do výkladu nevešly a shrnutím problémů, které se během exkurze objevily.

Bon voyage!

Čtyři ideální typy

Nejdříve musíme rozlišit problémy tradičního a moderního hrdiny. Tradiční hrdinové, Odysseus, či Lancelot, jsou osou příběhu. Krize nepřichází z podstaty hrdinství, ale ze zápletky událostí. Neobjevuje se morální dilema, otázka užití moci, ale jde  především  o události. Odvaha, čest a jiné ctnosti je do problémů nepřivádí, ale jsou naopak odměněny a problémy vyřeší. Naopak moderní hrdina řeší konflikt vyplývající z jeho údělu. Hrdina je duální a přemýšlí o sobě, neboť je nestabilní sloučeninou psychické individuality a sociálního fenoménu. Jednotlivec řeší konflikt vlastních motivů a pravomocí, díky nimž nahrazuje státní organizace (policie, armáda, soud, …).

Tradičnímu hrdinovi je toto označení dáno až zpětně, až když sedí u ohně a zpívá písně o svých činech, nebo po hrdinství touží, je mu ideálem, za který vyráží pro ztracené artefakty, aby oslavil krásu Boha, či ženy. Takový je skok od antiky k středověku.

Moderní hrdina zase s tímto označením žije. Není mu přidělen až po finálním skutku, ani není cílem touhy. Tak vzniká dualita, hrdina a člověk, tedy fyzicky nadčlověk a psychicky člověk. Je údělem, neodstranitelným poselstvím a z toho vplouvá do příběhu nová složka – krize takového jedince. „Miluje mě, nebo masku?“ to je konflikt prvního Supermana.

Později je krize vyhrocena možností odstranit nadlidské schopnosti „in natura“. Hrdina již není z jiné planety, není mu přidělen zvláštní prsten (Greenlantern, nikoliv pan Frodo), není kousnut zmutovaným pavoukem, ale nasazuje si masku z pocitu povinnosti. Příběh je upozaděn, neboť hrdinství z vlastní vůle zamezuje rozvinuté mytologii o původu zvláštních schopností. Objevují se reálie skutečného světa, naše dějiny, neboť problém je jak psychický, tak aktuálně společenský. Takový je skok od Supermana k Strážcům, od platinové a zlaté éry comicsu k době moderní.

V dalších dílech se budeme věnovat především dvěma moderním typům. Tradičnímu archetypu hrdinství postačí následující odstavec.

Tisíc tváří hrdiny

Skvělou analýzou hrdinských eposů, od Gilgaméše, přes antickou mytologii a Starý zákon, až po rytířskou lyriku a legendy svatých, je kniha Josepha Campbella Tisíc tváří hrdiny. Esenci hrdinského příběhu nachází v monomýtu, který formuluje: „Hrdina se vydává z každodenního světa do říše nadpřirozených divů, setkává se tam s úžasnými silami a dosahuje přesvědčivých vítězství. Ze svých tajuplných a dobrodružných cest se vrací se schopnostmi prokazovat dobrodiní svým bližním“. Osnovou příběhu je jak vidno odloučení – iniciace – návrat. Celá kniha je po tomto teoretickém úvodu věnována nacházení arché mýtu v barvitém výkladu světového literárního dědictví.

Na závěr však Campbell věnuje „hrdinovi dnešní doby“ pouhé čtyři strany, které jsou uvozeny známým Zarathustrovým evangeliem o smrti Bohů, pokračuje ustálenou definicí modernity, jako doby strojů, kde mystické temno je nahrazeno světlem – vědou. „Tak tedy každý z nás nese svůj díl nejvyšší zkoušky a vykupitelův kříž – nikoliv v rozzářených okamžicích velkých vítězství svého kmene, ale v tichu osobní beznaděje.“

Takový je vskutku důsledek demokracie. Avšak skutečně je to konec hrdinství?  Je zajímavé, že Campbell se v konci obrací k realitě, ke společenské analýze, nikoliv k imaginárnímu universu, jemuž věnoval celou svoji knihu. Zde je nutné poznamenat, že klasicky studovaný religionista a historik náboženství nemusel zaznamenat transformaci hrdiny započatou ve čtyřicátých letech 20. století, či mu prostě v její masové a popkulturní formě v porovnání s pokladnicí minulosti připadala nedůstojná a nízká. Ať už je to tak, či onak, tam kde končí Jospeh Campbell, tam se pokusíme v příštím díle pokračovat.

Shrnutí

Hrdina jako hlavní postava příběhu a hrdina jako metafora společenského problému. Takové je základní dělení, které z této krátké analýzy můžeme získat. Je nutným východiskem pro pokračování, neboť dále můžeme kulturní obraz hrdinství považovat jako důsledek společenské struktury a projekci právě prožívaných témat. Hrdinství tak přesahuje uměleckou imaginaci a stává se symbolem, dokonce můžeme jít dále a jeho základní atributy vysledovat i v kořenech některých ideologických konceptů o přestavbě společnosti.

Líbil se vám článek? Sdílejte ho.

Příspěvek byl publikován v rubrice Naše doba se štítky hrdina, modernita, mýtus, tradiční společnost a jeho autorem je J. Bureš. Můžete si jeho odkaz uložit mezi své oblíbené záložky nebo ho sdílet s přáteli.

Autor: J. Bureš

Jsem postgraduálním studentem sociologie na FSV UK. Prostřednictvím časopisu se zabývám možnými výklady vlastenectví a osobně mu rozumím jako prostému dobrovolnictví, jehož předmětem zájmu jsou svátky, zapomenuté osobní příběhy, výklady dějin jako smysluplného příběhu a pozitivní tématizace budoucnosti České republiky. V rámci spolku Vlastenci.cz pomáhám s popularizací myšlení T. G. Masaryka: https://facebook.com/zivy.masaryk

8 komentářů u „Ideál moderního hrdiny I

  1. Sice brutálně odbíháme od tématu, ale ÚJČ by měl zvážit uzus některých gramatických jevů… Nechápu, proč ještě není oficiálně povoleno psaní “nashledanou” a “narozdíl”.

  2. Eh, obludné 🙂 Proč? Prostě důsledek zvyku, respektive nezvyku na českou mutaci komiks.

    Dobře, pro příště se těmto gramatickým “zvěrstvům” vyhnu a poslechnu Pravidla 🙂

  3. Asi se Evropská komise na Rowlingovou zlobila, že je málo multikulturní 😛 😀 Jen žertuji.

    Nicméně, psát comics a ještě to skloňovat mi přijde opravdu obludné. Čeština zná komiks, tak proč se nedržet jeho?

  4. Téma banditů, charismatických mafiánů a solitérů ala Dr. House je rozhodně lákavé, takže snad jindy 🙂

    Mimochodem, i Brumbálovi Rowlingová dala na frak, když z něj ex post udělala gaye:D

  5. Zajímavý článek. Nikdy mě nenapadlo hledat příčiny “komplikace” hrdiny v modernitě – “každý nese svůj kříž”.
    Společnost (pokud nějaká ještě existuje) nechce klaďasy jakožto tradiční hrdiny, ale touží po jejich částečné démonizaci. Nevím, jestli mě to má těšit – rozervaný hrdina mi přijde jako horší klišé než dokonalý a morálně čistý klaďas – viz Albus Brumbál v posledním díle Potterovské série. Částečná “démonizace” jeho postavy za rozebírání jeho rodinných poměrů mi přijde celkem nadbytečná.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..