Mafia II a český herní průmysl (1. díl)

Thomas Angelo

Thomas Angelo

I když herní průmysl stále není staven na roveň tomu filmovému, situace se rok od roku lepší.
Hry na konzole i počítače už nejsou dávno tupé „střílečky“ s nevzhledným grafickým zpracováním. Dávno se mnohé staly plnohodnotnými uměleckými díly a svým zpracováním se vyrovnaly vysoce oceňovaným filmům. Hry již nejsou ani premisou Američanů a Britů, kvalitní tituly vyrábí i Češi.

Svět poprvé vzhlíží k Čechům – Operace Flashpoint

Mimo hráče jen málokdo ví, že Češi se na poli herním průmyslu dokázali prosadit a vytvořili legendární a revoluční tituly, kterým se zahraniční tvorba jen stěží blížila.
Ve své době to byl naprosto otevřený a v rámci možností realistický vojenský simulátor Operace Flashpoint od českého studia Bohemia Intercreative. Jeho základ pak sloužil k vývoji českého armádního simulátoru VBS 1 a VBS 2 (Virtual Battle Space), který pro výcvik používají americké námořnictvo i britské vojenské síly.

Operace Flashopint

Operace Flashopint

Bohužel se tehdy český výrobce rozešel s anglickým distributorem a vysoce ceněnou značku „Operace Flashpoint“ Češi ztratili. Operaci Flashpoint 2 proto již nevytvářelo studio Bohemia Intercreative, ale jiný zahraniční tým. A hra to nebyla moc dobrá.

Češi se pokusili navázat na svůj úspěch s pokračováním pod názvy Armed Assault a Armed Assault 2. V prvním případě šlo o propadák, druhý (de facto třetí) díl se poměrně vydařil, ale ohlasu  jako původní Operace Flashpoint už nedosáhl.
Operace Flashpoint ve své době ukázala široce otevřený svět, kde probíhají opravdové bitvy na mapách o rozloze mnoha kilometrů. I když existovaly podobné tituly, velikosti a propracovanosti českého titulu nedosáhly. Naopak se mnoho zahraničních studií pokusilo Operaci Flashpoint napodobit. Dalo by se říci, že slavný Battlefield od amerických EA Games hojně čerpal právě z české pecky.

Armed Assault 1
Armed Assault 2

Armed Assault 1 a 2

Brněnská hvězda Illusion Softworks

Velkých úspěchů pak dosáhlo brněnské studio Illusion Softworks, před nějakým časem nešťastně přejmenováno na 2K Czech.
Ještě v dobách kdy bylo o něco více samostatné, vydalo tři ve světě velice úspěšné hry.
První byla strategická stealth (=špionážní) akce z období druhé světové války Hidden & Dangerous, která se dočkala úspěšného pokračování. Byla to první hra, ve které jsem se jako hráč dostal i do Prahy a bojoval proti nacistům. V druhém díle si tvůrci nechali pro české fanoušky vtípek v podobě navštívení obce Liptákov, známého místa pobytu Járy Cimrmana.

Hidden & Dangerous 2

Hidden & Dangerous 2

Další úspěch se dostavil s do té doby nevídaně filmově zpracovanou gangsterku Mafia (s podtitulem The City of Lost Heaven), a později společně s dnes již zaniklým studiem Pterodon vydali střílečku Vietcong o válce ve Vietnamu. Pokaždé ve hrách najdeme českou stopu. Ať už lahve Whiskey s nálepkou „Brno“, nebo samopaly Škorpion.

Než se dostanu k Mafii, o které dnes bude přesně řeč, rád bych se zastavil u Vietcongu.
Samotný nebyl zas tak revoluční a spíše se řadil k podobným hrám, přesto byl špičkou v oboru. Stejně jako Operace Flashpoint od Bohemia Intercreative studios, i on inspiroval mnoho zahraničních tvůrců her. Takřka odstartoval vlnu „vietnamských“ her v čele s Battlefield Vietnam a mnoha dalšími tituly z vietnamské války. Češi jakoby odkryli roušku z očí ostatních a objevili kouzlo tohoto konfliktu.
(Podobně se pak jiné české studio pokusilo o zpracování války v Koreji, nicméně již ne tak úspěšně).

Vietcong

Vietcong

Mafia – Švejk herního průmyslu

Mafia. Jen málo lidí tento titul nebude znát, kdo se dostal k počítači a okusil co je to hrát, obvykle přišel do styku s touto hrou.

Není to ani tak její na svou dobu dokonalé zpracování ve všech ohledech, jako spíš kvalitní a špičkový český dabing především v podání Marka Vašuta coby Thomase Angela – chudého taxikáře, který se vypracuje na váženého i obávaného mafiána. Kupodivu tuto hru znaly i dívky, které do té doby „mastily“ spíše telenovelácké hry typu The Sims nebo kreativní strategie jako Roller Coaster Tycoon či ZOO Tycoon.

Čím česká Mafia, proti niž protestovali například italští politici, dobyla a uchvátila svět?
I když doba 30. let za prohibice v Americe byla dobře zpracována například ve strategii Gangsters, opravdové vtažení do živoucí americké metropole a italských pravidel mafie poskytla právě tato česká hra.
Nebyla to jen atmosféra meziválečné Ameriky, ale taktéž silný a emotivní příběh, skvěle navržené mise, město i dokonale zvládnutá fyzika vozidel – do té doby viděná maximálně v závodních simulátorech a na „městskou akci“ (jak se žánr mafie někdy nazývá) nebyl zvykem.
I když se často říká, že Mafia vykradla americkou pecku Grand Theft Auto III (GTA 3), pravda je taková, že hry byly vyvíjeny souběžně a neměly šanci se ovlivnit. Americký trhák GTA 3 roznesla na kopytech. Ať už grafikou, hratelností nebo atmosférou (ne už co se týče prodejů, GTA 3 se prodalo 8 milionů, Mafie jen jeden). Bezejmenný hrdina americké konkurence nikdy nepromluvil, Thomas Angelo z Mafie namluvil desítky minut textu.
Přesto by byla chyba obě hry porovnávat. Kdežto v GTA  bylo hráči nabídnuto nepřetržité vraždění, přestřelky s policisty a vůbec věci poněkud zvrácené, Mafia šla jinou cestou. Každá mrtvola musela být objasněná, každý čin hrdiny vysvětlen. Šílený zabiják se netrpí v žádné společnosti, zvláště v té, která lpí na tradicích a cti, jako je ta sicilská – mafiánská.

Mafia: The city of Lost Heaven

Mafia: The city of Lost Heaven

Mafie opět rozčeřila vody světového herního průmyslu a mnoho jiných se pokusilo ji napodobit. Americká série GTA (od vydání české Mafie vyšly tři další díly GTA) tuto hru příběhem a detaily dohnala a předehnala až v roce 2008 svým čtvrtým (doopravdy šestým) dílem.
Američtí tvůrci z EA Games, kteří čerpali z české Operace Flashpoint i českého Vietcongu, koupili práva na Puzzova Kmotra a vydali dva díly hry The Godfather (Kmotr). I když vyšly několik let po Mafii, nerovnaly se jí příběhem, grafikou, fyzikou ani zpracováním. A to i přesto, že na „Kmotrech“ pracoval mnohonásobně větší tým s astronomickým rozpočtem, o kterém si brněnští tvůrci mohli nechat jen zdát.

Mýtus Mafie II a čekání na Godota

Každý, kdo dohrál (mnohdy nespočetkrát) Mafii a s nezapomenutelnou závěrečnou scénou zhlédl titulky, si přál, aby se objevil co nejdřív další díl.

Hra vyšla v roce 2002, druhého dílu se nakonec dočkala. O 8 let později, letos po zhruba 6 letech nelehkého vývoje.
O druhém dílu se mluvilo hned po vydání, údajně již na launchparty (cosi na způsob křtění desky nebo knihy), kdy se řada herců s vývojáři domlouvala na účasti při vytváření dabingu.
Donedávna jsem znal mnoho lidí, kteří tvrdili, že Mafii II hráli, že četli její scénář a podobně.
Mnoho lidí si též pletlo americké Kmotry s pokračováním Mafie.

Mafia 2

Mafia 2

Mezitím se hráči činili. Od doby, co hra vyšla, se mluvilo o tajném „kasínu“ v Mafii, které doopravdy nikdy neexistovalo. Vývojáři si tehdy z hráčů vystřelili a dokonce vytvořili umělý obrázek utajeného kasína. Pro bystřejší v něm udělali záměrnou chybu, aby bylo poznat, že je falešný. Kdosi tehdy obrázek opravil a legenda pokračovala. Tisíce hráčů prolézali město a hledali neexistující kasíno, po kterém nebylo stopy ani ve zdrojových datech hry.

I když oproti Operaci Flashpoint nebyla Mafia vybavena editorem, vzniklo na ní spousta modifikací (první a nejznámější byl německý Schneemod, který hru oblékl do zimního hávu) a komunita hru „hýčkala“ do poslední chvilky. Vznikaly dokonce dva nebo tři módy umožňující hrát hru přes internet (nakonec ani jeden nespatřil světlo světa). Hráči byli vděčni za každou informaci o novém díle a očekávali, že přijde hra, která nebude mít obdoby.

Mafia 2

Mafia 2

Do té doby vyšlo GTA IV, potencionální konkurence Mafie II. Jedná se o podobné hry, tzv. „městské akce“, avšak s jiným pojetím. Přesto GTA IV překvapilo propracovaností, jak herních mechanismů, města i postav a příběhu. Česká Mafia II měla těžký úděl – překonat tak dobře vytvořenou hru půjde jen těžko. Hráči se však neobávali, že Illusion Softworks (dnes 2K Czech) svou práci odvedou dobře. Vždyť k dokončení Mafie  II zbývaly více než 2 roky!

Mnozí však byli z příchodu druhého dílu zklamaní… oprávněně? O tom si povíme v příštím díle.

Odkaz na příští díl zde.

Líbil se vám článek? Sdílejte ho.

1 komentář u „Mafia II a český herní průmysl (1. díl)

  1. ja mam vsecky hry napr.:gta 3,4 mafia 1,2 counter strike evolution 1,2,3,4,a dokonce i 5 tomb rider 2012,2013 a mam gta demoverzi gta 5 ma to 18GB jestli chcete nějakou hru tak mi napište na email:marek.latiok@seznam.cz muzu vam to poslat hru postou nebo emailem na aplikace na poslani ale musíte mi napsat na email a bude cokoli mi napisete i klidne aji kterou hru tady nemám napsanou já mám vsecky hry mam pocitac intercorn is7 pamět 18GB RAMnapiste mi

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..