Mafia II: Zničený český skvost? (2. díl)

Vito Scaletta

27. srpna 2010, datum zakroužkované tlustým fixem v kalendáři každého milovníka dobrých a kvalitních počítačových her s hlubokým příběhem, nebo také každého fanouška gangsterek.
Tehdy vyšla česká hra Mafia II. Osm let po svém legendárním předchůdci, který takřka dobyl svět.
První díl nasadil vysokou laťku, spolu s ním i nedávno vyšlé konkurenční GTA IV. Tvůrci měli nelehkou situaci. Uspokojit očekávání milionů hráčů a zároveň zajistit dobré prodeje pro svého vydavatele.
To druhé se jim stalo osudným…

Nástupce přichází

Čekání se trochu protáhlo, Mafia II byla několikrát odložena, nakonec o víc jak rok.
Všichni od toho očekávali, že díky tomu tvůrci hru více vypilují.
V předvečer prodeje se v Praze čekaly na hru fronty, sice to mělo daleko od šílenství okolo skupiny Beatles, ale na české poměry šlo už o docela velkou událost.

První minuty hraní všechny fanoušky uspokojily. Sice asi čtrnáct dní před vydáním vyšlo demo (hratelná ukázka), ke kterému měl leckdo spoustu poznámek, ale očekávalo se, že plná hra chybky vyladí. Později se ukázalo, že demo se od plné hry téměř vůbec nelišilo. Bohužel.

Vito se vrací v únoru 1945 z války

Vito se vrací v únoru 1945 z války

Přesto prvotnímu nadšení nemohlo nic zabránit – epický úvod na Sicílii, hutná atmosféra amerického velkoměsta za války, skvělý český dabing (jen několika hnidopichům vadil Vlastimil Zavřel v roli parťáka hlavní postavy – dabuje totiž i českého Homera Simpsona) a skvělé chování vozidel.
Vito Scaletta, hlavní postava hry, je sympaťák. A o něco menší trouba, než Thomas Angelo z jedničky. Vše je uvěřitelnější. Vito si podobně jako Tommy neplácá po zádech s největšími šéfy města, ale sotva je zahlédne a jedná jen přes zprostředkovatele. Dlouho se vypracovává po kriminálním žebříčku a do rodiny vstupuje až po docela dlouhé době. Příběh je o dost temnější, naturalističtější a značně krvavější. A konec? (Nehodlám jej vyzradit)
Úchvatný! Ač většina hráčů tvrdí, že hra konec nemá.

Oproti pohádkovému konci s poučením z jedničky je mnohem reálnější, dospělejší a dokonce víc šokuje. Prostě tak to ve světě mafie a kriminálníků chodí. Jinak to skončit nemůže. A to se najednou hráčům nelíbí. Jakoby čekali, že na konci hry bude stát hrdina na špičce Empire State Buildingu hledíc na velkoměsto a v ruce bude dřímat třepetající se americkou vlajkou. To poté, co vyvraždí všechny zlé mafiány, zachrání svět, porazí Sovětský svaz a celá Amerika mu padne k nohám. Vůbec ne. Hra má dokonalý, řekl bych až typicky český, konec. Vito byl, zvláště díky parťákovi Joeovi, malá figurka. A malým figurkám nepatří velké konce. Alespoň ne v opravdovém světě – a Mafia II si na pohádku zdaleka nehraje.

Video z prvního dílu

Vystřízlivění a zklamání

Jenže co to? Je to Mafia, není to Mafia? Tak napůl. Fanoušci náhle zjistili, že tu něco nehraje.
Kdyby jim nikdo neřekl, co je to za hru, jistě by v ní ucítili pach původní Mafie. Ale něco tomu chybí.
Skvěle zvládnutý příběh, kamera i dabing. Ano, to je Mafia. Auta, která se chovají víceméně reálně (v rámci možností), živoucí město i skvělá atmosféra. Jo, to jsme všichni od Mafie II čekali.

Vito, Henry a Joe v pozadí

Jenže ono je to všechno. První šok nastává, když zjistíme, že hra má jen pouhých 15 kapitol příběhu (v prvním díle jich bylo 20). Ty se navíc rozprostírají jen do přibližně 10 hodin herní doby (což je poměrně málo). Druhý šok přichází vzápětí po dohrání – nic se dál neodemkne. V nabídce je jen možnost opakovat příběh. Žádné volné projíždění se městem, žádné doplňující mise – tak jak tomu bylo v prvním díle. Příběh hry je striktně lineární a hrát dvakrát to samé může být jednou zábava, ale s dalšími pokusy se rychle omrzí.

A zmizelo toho víc. Auta například nemají funkční převodovku, ta je “automatická”. Stejně tak zmizelo měření ujeté vzdálenosti na tachometru. Policie je mírnější a jízda na červenou ji přijde jako poměrně mírný prohřešek, který není třeba řešit. Skoro se člověk diví, že zůstal ukazatel rychlosti a stavu nádrže, stejně tak pokutování za vysokou rychlost (obojí není v konkurenčních hrách zvykem). Hlavní postava najednou nedává blinkry v zatáčkách (je to jen malý detail), ve městě je metro i nadzemka, ale nefungují (to je už velký detail). I chodci a řidiči se chovají divně a na napřaženou hlaveň do obličeje reagují s takovou netečností, že i obyvatelé bombardovaného Londýna by jim mohli jejich kuráž závidět. Ve městě není co dělat. Je tu pár možností. Nakupovat oblečení (jehož není moc), chodit do hospod (takřka k ničemu), vykrádat obchody (peníze hráč téměř nepotřebuje) nebo se nahánět s policií a gangstery. Víc nic. Město je živé, pěkné, uvěřitelné – málokdy něco tak skvěle udělaného člověk vidí. Ale není v něm co dělat.
A další nedodělky a podivnosti. Hra obsahuje GPS navigaci – v době, kdy okolo Země nekroužila ani jedna družice! Hráčovi se také doplňuje zdraví, ač je to současný oblíbený herní mechanismus i v jiných hrách. Nakonec hráč oproti jedničce může nosit celou zbrojnici a není problém mít několik druhů pušek, samopalů, pistolí a další výzbroje. Kam to do úzkého saka postava nastrká, to nikdo neví.

Video z prvního dílu

Řekni, kde ty kytky jsou, kde mohou být?

Je toho víc, co chybí, a co očividně ve hře být mělo. Tolik let vývoje a vyšla hra, která zas příliš neoslňuje, ač je stále dva týdny po vydání nejprodávanější hrou v Británii i dalších státech. Tvůrci avizovali několik konců příběhu (je jen jeden), vedlejší mise (nejsou žádné), staré obrázky odhalují možnost cestovat taxíkem a nadzemní dráhou (ani jedno ve hře není), odbočky v příběhu a rozhodování ovlivňující jeho další průběh (kde nic, tu nic), zbraně na blízko (ve hře se jen mihne basebalová pálka) a mnoho dalšího.

Je jasné, že vše, co tvůrci připravovali, se nemohlo splnit. V souborech prvního dílu bylo mnoho důkazů o tom, že tvůrci leccos chystali, ale nestihli dodělat. U pokračování tomu nemohlo být jinak.
Něco tu však smrdí, a dost podivně. To od doby, kdy autor příběhu Dan Vávra odešel ze studia.
Tolik let vývoje nemohlo zanechat ve hře tolik nedodělků… hráčům začalo svítat, ptali se „Co se stalo?“ a pomalu nachází odpověď.

Money, money, money must be funny

V menu hry nepřehlédnutelně dlí jeden nápis. „Obsah ke stažení“. Je to módní záležitost, v angličtině se tomu říká Downloadable content se zkratkou DLC, v češtině to znamená stahovatelný obsah.

Filosofie je taková:

Jedna ze scénHráč si koupí hru, kterou dohraje. Později by o ní ztratil zájem, a tak tvůrci vytvoří balíčky nového obsahu, které postupně prodávají za nižší cenu. Hráč si pak k plnému titulu přikupuje další pokračování. Ve světě to tak už dlouho funguje a ekonomicky se to zřejmě vyplácí. Vše se provádí elektronicky (balíčky se stahují z internetu) a odpadá tak nutnost jít do obchodu pro „datadisky“. Datadisky jsou pokračování hry, které lze hrát pouze za předpokladu, že máte v počítači již hru nainstalovanou a datadisk ji obohatí o nový obsah. Zvláště mezi dívkami oblíbená série The Sims (1, 2, 3) je známá tím, že k ní tvůrci dodávají úctyhodné množství datadisků. Tento způsob se zřejmě nevyplácí tak dobře, jako stahovatelné balíčky (DLC).

A je dost zřejmé, že neúspěch Mafie II stojí právě na snaze co nejvíce vydělat.
Vinit nemůžeme samotné tvůrce, kteří podléhají americkému vydavateli. Za vším stojí marketing, dejme tomu kapitalismus, a zkrátka vydavatelův hlad po penězích. V rámci mezí je to možné tolerovat, zde jsou však překročeny hranice.

Video z prvního dílu

„Zaplaťte navíc si za to, co jste měli dostat“

Prodávání DLC balíčků může vyústit ve dva možné scénáře, jak je hráči přijmou. Buď si rádi k dobré hře dokoupí další obsah a dozví se něco nového (dobře to funguje například u sci-fi hry Mass Effect 2), nebo naopak se budou cítit podvedeni, že na nich chce někdo vydělat. Druhý případ je případem Mafie II.

7. září, ani ne dva týdny po vydání hry, vyšel první DLC balíček s názvem „Jimmy’s Vendetta“ (Jimmyho odplata).
Rozhořčení na sebe nenechalo dlouho čekat, jednak podobný obsah byl už v ceně pro konzolové verze hry, avšak ne na počítač, za druhé placený balíček obsahuje věci, které jsou již obsaženy v plné hře, avšak jsou uzamknuté.
Jde například o vylepšený tuning vozidel.
Hráči se cítí podvedeni. Proč si mají platit za balíček, který je ve hře obsažen, jen je uzamčen? A navíc většina jeho avizovaných předností měla být původně v plné verzi Mafie II.
Zklamání se stupňuje. Balíček obsahuje „vedlejší mise“. Ano, ty vedlejší mise, které tvůrci původně chtěli zanést do plné hry. Avšak v té nejsou, i když jejich zadavatele vám hra ukáže, on ale žádné úkoly neuděluje.

Hráči jsou pochopitelně rozhořčeni – proč si mají za cca 1000 kč koupit hru, která není kompletní a k jejímu doplnění musí znovu vyplácet peníze? Houfně tak hry vrací a odmítají DLC balíčky kupovat (avšak stále je dost těch, kteří tak učinili). Nehledě na to, že první DLC balíček je očividně naroubovaný na původní hru (nesympatická postava balíčku nosí stejné oblečení, bydlí ve stejných domech i bytech jako hrdina hlavního příběhu Vito Scalleta).

Český trailer Mafie II

Mohla to být skvělá hra, kdyby…

…kdyby vydavatel nechtěl doslova rýžovat peníze na hráčích.
Očividně donutil českého výrobce, aby ze hry vypreparoval některé části a ty následně prodával jako přídavné balíčky.

Kouzlo hry se tak ztrácí. Hlavnímu příběhu chybí cca 5 kapitol, které by jej obohatily. Už se však mluví o tom, že se „připravuje“ DLC balíček, který by měl část příběhu doplnit (údajně se má jmenovat Joe’s Adventures – Dobrodružství Joea).

Vito a Joe střílí z Thompsonů

Vito a Joe střílí z Thompsonů

Mafia II mohla být nezapomenutelná a téměř až revoluční hra. Leccos se očividně nestihlo. Bohužel, o tom vývoj her je. Nicméně dost zmizelo po okrájení hry, aby vznikly přídavné balíčky a vydavatel vydělal.
Hra se zpracováním rovná kvalitním velkofilmům a skoro by se mohla rovnat i uměleckému dílu.
To se nakonec nestalo. A to nejspíš jen a jen kvůli vydavateli, americkému 2K Games.
Chápu, že doba není dobrá, zisky z her klesají a je tu krize. Přesto jde na hráčích dobře vydělávat o dost „šetrněji“.

Nová šance nepřijde

Bohužel je tomu tak, že i kdyby tvůrci chtěli zlepšit svoji reputaci datadiskem či třetím dílem, už to půjde jen ztěžka. Ze studia odešel Dan Vávra, tvůrce příběhu, a spekuluje se, že právě kvůli přístupu vydavatele. Vytvářet hry je umění, a umění nesmí zcela podlehnout vydělávání. Pokud někdy vyjde Mafia III, nejspíš se ani trochu nevyrovná druhému, natož prvnímu dílu. Nechci malovat čerta na zeď, ale tvůrci svou šanci prohráli. A ať už za tím stál vydavatel (jako, že tou vše nasvědčuje), nebo ne.
Mafia II je jeden velký podvod na hráče a ti si to plně uvědomují – oficiální diskusní fóra jsou plná rozhořčené kritiky. Zcela oprávněně.

Takhle zmizel další český skvost, možná podobně, jako svou výrobu kvalitních osobních automobilů zrušila Tatra. Stejně podobně, jako dnes Volkswagen nutí Škodu-Auto vyrábět nekvalitní vozy, protože česká práce kvalitou převyšuje německou. A stejně tak americký vydavatel srazil na kolena potencionální české umělecké dílo – Mafii II. Jen aby on sám víc vydělal.

Ukázka českého dabingu v Mafii II

První díl článku najdete zde.

Líbil se vám článek? Sdílejte ho.

8 komentářů u „Mafia II: Zničený český skvost? (2. díl)

  1. Nejvíc mafii2 uškodilo 2k games uplně to zkazila nísto toho aby američani pomáhali čechům tak češi pomáhali američanům a jak ste psali o Danu Vávrovy tak to je důsledek celé hry

  2. Faux pas? Proč? U jedničky se s linearitou počítalo, navíc v té době byla běžná. Ale když tvůrci naslibují hory doly a ohání se next-gen řečičkami, tak je docela trapné, že vydají hru, kde nejsou ani vedlejší mise (které v jedničce byly).

    Ale je pravda, že jsem měl možnost teď hrát dvojku více a opravdu v mnoha ohledech je lepší, jak jednička, i realističtější. Jimmyho zrada na nejtěžší obtížnost je docela sranda a i když jsou ty přestřelky těžké, tak headshot = smrt. Ne jako v Mafii 1, kde tři rány magnumkou do hlavy nepříteli neznamenaly jeho smrt.

    • je to presne tak, souhlasim. je fakt, ze me to tak nestve, protoze jsem v podstate nesledoval, co se deje az temer do data, kdy mafie 2 vysla. uz mockrat me napadlo, ze (a to nejen v tomto pripade) hre uskodila nejvic priserna delka vyvoje, behem ktere si spousta lidi udela az nerealny ocekavani.

      s tema headshotama jsem byl fakt vytocenej, kdyz jsem po dvojce znovu hral jednicku :).

  3. no nevim, po rychlem dohrani dvojky jsem si rikal: to ji teda jednicka dala na prd*l. tak jsem si nainstaloval jednicku. jenze najednou jsem zjistil, ze jsem asi mel nejaky vzpominkovy optimismus, ze me to nejak nebavi, neni to takove, jak jsem si pamatoval. vysledkem srovnani kdyz jsem si zahral obe hry hned po sobe je, ze jedine, v cem je jednicka lepsi je pribeh a delka. ve vsem ostatnim ji dvojka podle mne znicila (jezdeni, kryti za prekazkami, soundtrack atd.). co se tyce pribehu, nikdo normalni nemohl cekat, ze se povede lepsi nez ten v jednicce. ten totiz stoji na vsech nejvetsich stereotypech z mafie, v podstate nic nevynechal a na dalsi uz tudiz nezbylo. no a delka je po DLC podle mne v poradku. pokud jde o prachy, tak i v souctu mi cena prijde pouze vyssi prumer, pamatuju si drazsi a horsi hry, takze bych to nedramatizoval. a za penize clovek dostane pomerne dost zabavy. takze muj nazor je, ze mafia 2 rozhodne patri k dobrym hram.
    a mimochodem rikat, ze je mafia 2 linearni a zaroven vychvalovat mafii 1 je trochu faux pas.

  4. Som strasne sklamana….riadne nas okaslali…dvojka je dobre graficky spracovana ale je kratka…obsahovo to na jednotku nema …..k tej jimmyho vendete no je to dost nuda su tam len 3 druhy uloh a tie sa stale opakuju akuratne tam idete na ine miesto a strelite niekoho ineho ….ale aj tak je Mafia moja naj hra 🙂

  5. Velmi dobrý článěk! Prostě s náma vy*ebali. Já jsem se nikdy na nic tak moc netěšil, při prvním hraní dema se mi vzrušením tak třásly ruce že jsem nemohl skoro ani řídit. Jak začali odhalovat co tam nebude byl jsem zklamán ale po vydání hry OMG vždyť ta hra je naprosto vybrakovaná! Bohužel značka Mafia zaniká…

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..