Plíživé Vánoce aneb O významu občanské společnosti

Co říkáte na vánoční výzdobu v obchodech? Otravné a hloupé, že? Těžko říci, zda nám to kazí Vánoce samotné, ale rozhodně jde o projev nevkusu a bezohlednosti. Je vůbec obhajitelné mít vánoční výzdobu dva měsíce před samotným svátkem? Ať už jde o projev arogantního marketingu pohrdajícího zdravým rozumem a citem, nebo jen prostý nevkus obchodníků, jako občané máme právo vyjádřit nesouhlas a pokusit se tento agresivní marketing omezit.

Nebo platí obecné pravidlo: „Když se ti to nelíbí, tak tam nenakupuj.“?

Ale je vůbec takové očekávání realistické? Kromě toho, že blikajícím obchodním domům není možné uniknout, tak je přeci nanejvýše naivní spoléhat na to, že všem, kterým podzimní vánocování vadí a cítí k němu odpor, nemají prostě jiné a vážnější starosti. Je zcela absurdní očekávat, že někdo věnuje čas a úsilí a bude hledat obchodní dům, kde ho v říjnu neobklopí Mikulášové a začátkem listopadu baňky a gumové stromky. Nakonec je pro každého snadnější si na posouvání Vánoc zvyknout, zařadit si jej mezi témata na nadávání, nebo pokrčit rameny s nostalgickým „dříve tomu tak nebylo“.

Právě kvůli tomuto nedostatku reálného času zabývat se drobnými nešvary a nedokonalostmi potřebujeme onu mystifikovanou „občanskou společnost“. Ona by měla vyjadřovat a prosazovat zájmy, které lidé nemají možnosti řešit, např. změnou svého spotřebního chování.  Protože představa lidí, kteří mají neomezené možnosti volby a mohou skutečně ovlivnit chování korporací a velkých podniků, odporuje zkušenosti.

Avšak je nutné postupovat s rozmyslem a vědět, na čem se občanské právo „vyjádřit se a vyžadovat změnu“ zakládá. Obchod není veřejným prostorem v běžném smyslu, ale je soukromým majetkem a jeho provozovatelé mohou jednat – v rámci „zákonů a dobrých mravů“ – zcela svobodně a rozhodovat, jaká podoba obchodu a zboží jim přinese největší zisk. Ale začnou-li své obchody zdobit sváteční dekorací, pak se situace mění, neboť svátky a jejich symboly jsou společným vlastnictvím, o kterém kolují určité ustálené představy o dobrém vkusu.

Pro začátek dialogu je nutné začít předčasnou vánoční výzdobu rozumět jako zneužívání společného vlastnictví a že zde běží o zdraví české kultury, kterou čistě obchodní zájmy a reklama ohrožuje. Pokud totiž nebude takto občanská společnost sloužit – a zde nejde o drobnost jako vánoční výzdoba, protože takových drobností jsou spousty -, pak dojde k akumulování zloby a naštvanosti, která se nakonec obrátí vůči principům demokracie samotné – přestane se hledat člověk, který má zlepšit zacházení např. s vánoční dekorací, ale začne se volat po člověku, který “vše dá konečně do latě”.

Zde se jasně představuje hodnota a význam občanské společnosti – v její obraně i zlepšování demokracie. To znamená, že nemůžeme spoléhat na stát, protože problém nevyřeší nějaký obskurní „zákon o vánoční výzdobě“. Vyřešil by jej autoritativně a mechanicky, nikoliv demokraticky a občansky. Zde proto nemůže jít o legislativní vniknutí do ekonomiky a cenzuru marketingu. Běží tu o demokratickou emancipaci nad reklamou. Jde o to, aby občan nebyl degradován na spotřebitele, který pouze přihlíží bezohledné privatizaci společného vlastnictví. A běží zde o svátek samotný, aby lidé navzájem vzdělávali a inspirovali – nikoliv aby je inspiroval obchodní řetězec a korporace.

Jedině prostřednictvím sjednoceného zájmu máme možnost přesvědčit obchodní řetězce vzdát se této nevkusné a manipulativní praktiky:

PETICE

FB SKUPINA

————————————————————————————————————

 

 Globus v Havířově. 8. 10. Zdroj: iDnes.cz

Líbil se vám článek? Sdílejte ho.

Příspěvek byl publikován v rubrice Naše doba a jeho autorem je J. Bureš. Můžete si jeho odkaz uložit mezi své oblíbené záložky nebo ho sdílet s přáteli.

Autor: J. Bureš

Jsem postgraduálním studentem sociologie na FSV UK. Prostřednictvím časopisu se zabývám možnými výklady vlastenectví a osobně mu rozumím jako prostému dobrovolnictví, jehož předmětem zájmu jsou svátky, zapomenuté osobní příběhy, výklady dějin jako smysluplného příběhu a pozitivní tématizace budoucnosti České republiky. V rámci spolku Vlastenci.cz pomáhám s popularizací myšlení T. G. Masaryka: https://facebook.com/zivy.masaryk

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..