Dopis Ježíškovi (aneb díky za Chucka Norrise)

Roztomilý a vždy důvtipný Ježíšku.
Vždycky jsem Ti psal jen lístečky do krbu, byly hodně sobecké a zaměřené na má přání. Rád bych Ti za něco taky jednou poděkoval.
V prvé řadě Ti děkuji za Chucka Norrise.

Ty víš proč, čtenář teď asi kroutí hlavou. 🙂
Ano, díky za Chucka Norrise. Ne proto, že je to člověk, který podle legend dokáže dělit nulou a napočítat donekonečna. Ale je to především jeden z lidí, kteří se nějakou měrou zasadili o českost našich Vánoc. A vlastně tak trochu i o Tebe, Ježíšku. Bez počítání do nekonečna.

Trochu odskočím.
Když už koukávám na televisi, poměrně často zhlédnu slovenské televisní kanály.
Slováci, řekl bych, Čechy na tomto poli dávno předběhli. Dokonce nasadili i nové schéma rozvržení vysílání reklamních bloků, u nás zatím nevídané. To sem teď nebudu tahat.

Slováci mají zvláštní přístup k Vánocům, nebo spíš jejich televisní a reklamní společnosti. T-Mobile nasadil spoty „Bukekela Vianoce“, tedy slovenské Vánoce v africkém stylu. Ty, Ježíšku, jim nemáš přinést „skvelý mobil“ ale „babazeka mobil“ a podobné divné věci. Nicméně to není všechno, v jiné slovenské reklamě hraje melodie americké koledy a lidé v ní zpívají cosi o skvělých úvěrech. Nejen, že je to hnusná komercionalizace Vánoc, ale zase další zbytečné tahání cizích prvků domů. Do třetice té hrůzy přichází asi to nejhorší: v jedné z reklam pracovník (asi) nějaké pojišťovny sedí na klíně Santy Clause (!) a zpívá slovenskou verzi koledy „Ježíšku, panáčku“ (!!!). Není to už srovnatelné se slavným Zápotockého proslovem o Dědovi Mrázovi? Možná přeháním…

Neprováděl jsem rešerši českých spotů, u nás jsem zaregistroval hlavně televisní reklamu na jakési vůně. Na pozadí hraje americká koleda a z krbu vyskočí nohy Santy Klause. Jak ošklivé – a opět cizí. Ale asi to nebude obecně o moc lepší, než na Slovensku.

No a proto mi udělal radost ten Chuck Norris. Ano, vím, je to Američan a herec z béčkových filmů. Přesto je to člověk, který má mozek a cit pro kulturu. Dostal nabídku pro Česko natočit vánoční reklamy. Měl na výběr spoustu návrhů. On si místo různých santovských čepiček a sobů zvolil úplně něco jiného – klasické české Vánoce. Žádný Santa, ale český kapr. Žádné narážky na paní Klausovou, ale hrátky s češtinou. Sloveso bruslí vtipně zaměněné za jméno jeho „kolegy“ Bruce-Leeho, Čakovice jakožto slovní hříčka s jeho křestním jménem.

To se mi líbí a tak to má být. Díky Ti tedy moc Ježíšku za tuhle chytrou a pěknou iniciativu ze strany Chucka Norrise, který na rozdíl od jiných lidí (a je mi jasné, že čeští pracovníci T-Mobilu by klidně nasadil Chuckovi santovskou čepici a posadili ho na soba) má cit pro kulturu a tradici. Jako by on nechtěl jíst na americké Vánoce kapra, tak my přeci nebudeme pořádat krocana a chodit ke stromečku 25. prosince ráno.

Přál bych si tedy moc, aby i čeští lidé taky zkusili jednou myslet trochu jinak. Normálně. Nehledali „světovost“, kde není – naopak ji hledali tam, kde je (a u Santy Clause opravdu ne). Třeba v odlišnosti od ostatních národních tradic v zahraničí. Zaměřili se na nás, na svou zemi a lidi, které znají.  Zkusili prohloubit a inovovat naše tradice a zbytečně neimportovat jiné (jakkoliv je toto slovo cizí). Když budou pečovat o to české tady, budou to mít víc rádi a stanou se tolerantnější ke svým blízkým, ale i sousedům a lidem na ulici. A to je přeci, co chceme. Aby se lidi měli rádi, dokázali si pomoci a táhli spolu za jeden provaz (v rámci mezí, samozřejmě). Prostě aby nám české Vánoce nejezdili ukazovat Američané, jako když Evropané v minulosti učili indiány znovu jejich zapomenutým jazykům. To je přeci ostuda.

Petr

Líbil se vám článek? Sdílejte ho.

5 komentářů u „Dopis Ježíškovi (aneb díky za Chucka Norrise)

  1. Dobrý, přivedl jsi mě na úplně jiný pohled, jak se koukat na tyhle spoty.Většina mi totiž nepřijde nějak moc vtipná ale je fakt, že tam není žádný Santa ani krocan 😀 takže fajn postřeh.

  2. Nevím, jestli bych za tímhle zajímavým nápadem viděl iniciativu Chucka Norrise. T-Mobile přišel s nabídkou, Chuck se podřídil. Udělal, co se po něm chtělo. Díky bych spíše směřoval k T-Mobile.

Napsat komentář: P. Štěpán Zrušit odpověď na komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..